fredag 16 april 2010

Nåldyna

Jag har gjort en nåldyna, som jag faktiskt blev riktigt nöjd med.

Den jag hade innan var jättefin, och hade varit min farmors, men den var stoppad med nåt extremt hårt, så man fick aldrig ner nålarna, frustrerande! Och det är ju ganska viktigt att nålarna faktiskt kan sitta fast i en nåldyna!

Så jag virkade ihop denna på en kväll. Jag hade sett en slags nåldyna på bild hos mönsterarkivet, som nästan såg ut som denna, fast den var lite plattare tror jag.

I alla fall så tog jag ett mönster på en pumpa och gjorde efter den, och sedan knöt jag bara garnet runt lite hårdare, och virkade en blomma och satte dit en pärla.

Men det är egentligen väldigt enkelt! Man virkar bara en vanlig boll, och sedan snörar man åt riktigt hårt. Men för den som vill kolla in pumpa-mönstret så finns det HÄR.

Den blev verkligen helt perfekt som nåldyna, lagom stor och härligt "tjock".

Här kommer en bild uppifrån också:

Trevlig fredag och helg!



7 kommentarer:

SUADDA sa...

Jättefin!!
Jag som inte riktigt har kommit ur min "kaktusperiod" tänker genast att......
"Hm....den skulle man kunna göra i grönt med en blomma i mitten och sätta i en liten kruka så vips så har jag fått en ny variant på en kaktus!" :)
Vilken fin blogg du har. Ja, visst är det kul med både blogg och pyssligheter? Skulle vilja göra om min blogg lite, men det skjuts hela tiden upp pga av nya virkprojekt........
Trevlig helg!

Kajsa sa...

Vilken fin nåldyna! Jag hade turen och vann en likande för ett tag sedan och jag älskar den. Har också en gammal, hård sedan tidigare, man fick nästan blåsor på fingrarna när man sydde för att det tog emot när man skulle stoppa i nålarna i dynan. Och idén med kaktus som Suadda har blir säkert jätteläcker.

Nettan sa...

Hej! Tack för att du tittade in i Pysselstugan, nu hittade jag hit till dig =)
Fin blogg du har, med härliga saker och himla bra tips. Kommer snart tillbaka!

skapa och inreda sa...

Blev jättefin! Tror också att jag ska virka mig en ny nåldyna, blir mycket inspirerad av dina härliga alster och tittar snart in igen:)
Ha en trevlig söndag.

Pixi sa...

Jättegullig vart den !!=)

Cattis sa...

Jättesöt.Tack för gratulationen

MiA sa...

Snygg nåldyna!
Och - grattis till det kommande bröllopet - såå spännande!!

Tjings!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...