tisdag 7 oktober 2014

En laddning nya åtebruksbyxor!

Jahapp.
Så plötsligt stack pinglan iväg på längden, och byx-förrådet behövde fyllas på!
Det är så tacksamt att sy byxor av återbrukat material.
Det är enkelt att sy, och att klippa sönder tex. gamla tröjor är perfekt!
Dessutom är ju muddbyxor outstanding. De kan användas länge, de är mjuka, rörliga och bekväma. Och snygga!


Här har jag använt den sista lilla biten av ett stjärntyg (som jag köpte som reststuv på fb en gång) och matchat med ett enfärgat rött tyg.
Det är både coolt och smart med olikfärgade byxben.
Perfekt när man har mindre bitar som man vill använda upp!
Eftersom det inte fanns så mycket av det där stjärntyget så sydde jag på långa benmuddar för att de skulle bli i rätt längd.

De randiga brallorna är i frotté! Det är lite roligt med frotté tycker jag :-).
Till dessa slaktade jag en gammal tröja från 60-talet som jag hittade i mormors gömmor.


Det är inte lätt att fotografera byxor med en busig 1½-åring!
Det bli rätt mycket sabotage...!!



De vinröda är sydda av trikåtyg och mudd från second hand.
De högra är från min mormors gamla tröja.
Jag minns tydligt att hon brukade ha den på sig när jag var barn.
Det känns rätt fint att den kunde bli ett par nya brallor till pinglan :-)

I mormors garderob hittade jag även en slags denimklänning som jag tror att min mor har sytt själv på 60-talet.
Den var inte så snygg så att jag ville behålla den som klänning, så jag använde helt enkelt det fina jeanstyget till byxor istället.



Dessa blev dock lite stora. Säkert 86/92.
De övriga byxorna är mer i storlek 80/86.

Det ligger några till på sybordet som ska färdigställas, så det visar jag en annan dag!

Det är så lätt att sy muddbyxor, och tyger som behöver räddas från sop-döden är många.
Så jag rekommenderar verkligen alla (särskilt småbarnsföräldrar) att sy egna. Alla klarar det, jag lovar!


Okej, nu ska jag skriva ett litet intimt tips.
Men jag tänker att det egentligen inte är så konstigt. Det är ett problem som nästan alla kvinnor drabbas av någon gång, och dessutom är nog 98% av mina läsare av det kvinnliga könet ;-).

Okej. Det handlar om svampinfektion.
Jag kommer nog aldrig mer att köpa produkter på apoteket för att få bukt med problemet!
Gör såhär när du får problem:
Uteslut mjöl och socker! Det funkar, jag lovar. Skippa brödet och sötsakerna, ät så lite kolhydrater som möjligt.
Tvätta med kallt vatten då och då, och smörj med ekologisk, kallpressad kokosolja (som alla borde ha hemma! Både i köket och i badrummet). Byt trosor oftare än vanligt, och sov gärna utan.

En del påstår att det lindrar med filmjölk eller yoghurt, men det har aldrig funkat på mig.
Däremot tycker jag det är ganska effektivt med äppelcidervinäger.
Blanda en del vinäger med en del vatten och badda på.
Ta det lite försiktigt första gången, vi är ju alla olika känsliga. Det är helt normalt att det svider lite, men det släpper snabbt igen. Skölj bort det om det inte känns okej!

Vad säger ni om det? Att behandla en åkomma naturligt? Det är väl ett bra miljösnällt tips?
Hoppas jag kan hjälpa någon med informationen :-)
Och har man förresten svamp på något annat ställe på kroppen så kan kokosoljan hjälpa väldigt bra även där.

10 kommentarer:

Helga sa...

Det enda som hjälpte mig på riktigt att bli av med återkommande svamp var att sluta med p-piller. Vilket också gjorde att jag slapp en massa annat tradigt. Har fått det ett par gånger sen dess och har köpt tabletter (som man stoppar i munnen) istället vilket har hjälpt direkt istället för pevaryl och liknande. Blev så glad när jag gick till läkaren en gång och hon faktiskt frågade om jag gick på p-piller eftersom det är enda gången nån ifrågasatt det! Tycker iaf att det är bra att det pratas mer om sånt här :)

Fiff sa...

Ja, jag tror att p-piller ställer till med allt möjligt konstigt, och det är ingen som ens funderar över något samband. Lite läskigt tycker jag! Hade också mer problem när jag åt p-piller.
Intressant att veta att det funkar med tabletterna som man tar i munnen!

Anonym sa...

Vad många fina byxor det blivit! Jag sydde avsiktligt muddarna på barnens mysbyxor för långa. Först kunde de använda byxorna med muddarna uppvikta, sedan nervikta - så kunde de ha dem en längre tid. Likadant gjorde jag med tröjärmarna.

Lillstrumpan sa...

Fina brallor! Hur gör man för att sy i elastiskt tyg, används någon särskild söm?

Bra med naturliga tips, jag ska prova nästa gång :)

Återbruk av Åsa.Li sa...

Älskar stjärn byxorna och jeans brallorna! Så roligt och intressant att du skriver om svamp infektioner och kokos olja. Jag har under 5 år ätigt LCHF och innan det så hade jag mycket problem med blåsor både i underlivet och i munnen. De försvan när jag började minska på kolhydraterna. De kommer dock tillbacka om jag "Slarvar" för mycket. Kokosolja har jag gurglat med för att få bort mina munblåsor och de hjälper. Är faktiskt rena mirakel kuren mot allt möjligt.

elinmaria sa...

Bra att du tar upp ämnet! Lidit av detta i åratal, lösningen var att minska på kolhydraterna (i mitt fall). Vill bara säga: får man svamp om&om igen så kolla att det verkligen är det. Det visade sig att jag har en kronisk hudsjukdom i underlivet som ger samma symptom (litchen sclerosis). Den behandlas med kortison, kollas medelst vävnadsprov.

Anonym sa...

Vilket charmtroll din dotter ser ut att vara! Att hon dessutom är söt som socker är en vanskligt bra kombination ;) Fina brallor och kul att du tagit till vara på tyg från generationer tillbaka! Det där med kokosolja måste jag kolla upp. Undrar just vad mer det kan vara undergörande för.
Ha det fint!

Maria sa...

Kul ide med olikmönstrade byxben! Det ska jag komma ihåg ifall jag ska sy barnbyxor någon gång. Småsnuttar av trikåtyg finns det massor här...

Yarn-Madness sa...

Vilka festbyxor!

Frida sa...

Åh vilka fina byxor, vad duktig du är!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...