lördag 11 oktober 2014

Goda och nyttiga chokladbollar!

Jag dricker inte mycket kaffe, men när pinglan har somnat (och ibland mannen också) så vill jag landa i soffan med en liten, men stark kopp kaffe.
Och dricker jag kaffe måste jag äta något sött till. Annars får jag ont i magen.
Jo, det är faktiskt så.

Vad gör man då om man behöver äta något sött till den där ljuvliga koppen kaffe varje kväll?
Man fixar såklart nyttiga sötsaker! Då håller man det ändå på en hyfsat hälsosam nivå (och slipper ha dåligt samvete).

Så jag är ständigt på jakt efter recept på hälsosamma sötsaker. Och man har ju hunnit utveckla en del själv också.
Idag tänkte jag dela med mig av mitt recept på chokladbollar! De innehåller inte något tillsatt socker,de är även veganska och glutenfria (om man väljer rätt havregryn).
Bra va?


Ingredienser:
10 st urkärnade dadlar
½ dl kakao (gärna raw)
6 msk kokosolja (kallpressad och ekologisk)
4 dl havregryn
2 msk kokosflingor (+ lite att rulla bollarna i )
2-3 msk kaffe (eller vatten)
en nypa salt

Släng ner allt i en matberedare/mixer. Jag brukar mixa sönder dadlarna ihop med kakaon först, och sedan tillsätta övriga ingredienser.
Smaka gärna av den och tillsätt eventuellt någon mer ingrediens efter smak.
Är det förr torrt, ta mer olja eller vatten. Är det för blött så slänger du bara ner mer havregryn.
Vill du ha det sötare, ta fler dadlar. Ja, ni förstår.
Det ska gå att forma bollar av själva smeten, men rulla dem funkar inte.
Så när du har format bollarna är det bara att rulla dem i kokosflingor!
Klart!


Förvara dem i kylskåpet och ta gärna ut dem en stund innan du ska äta dem. Kokosoljan gör att de blir väldigt hårda när de förvaras kallt.
De håller minst en vecka i kylskåpet!

Sååå gott!



Välj ekologisk kakao till dina chokladbollar! Kakao är en av de matvaror som är allra viktigast att välja eko.
ALLTID ekologisk kakao, och ALLTID ekologiskt kaffe!
Viktigt!
Det används så mycket gifter i dessa odlingar, så mängder av arbetare blir sjuka av att jobba med det.
För att inte tala om jorden då!
Dessutom är den ekologiska kakaon typ lika billig som den o-ekologiska, så det finns ju inget att tveka på :-).

6 kommentarer:

Maria sa...

Kul med ett recept som är ganska likt "vanliga" chokladbollar! Jag har gjort en variant med pumpafrön och solrosfrön och det blir också jättegott men på ett annat sätt. Ska prova de här när jag blir sugen på chokladbollar nästa gång!

alliels sa...

Åh, vad det låter gott!! :-) Detta måste jag prova att göra, tack för receptet!

Annika GW sa...

Så gott! Jag som också vill ha något sött till kaffet kommer absolut att testa ditt recept. / Annika

lopplisa sa...

Mumsigt värre! Måste absolut testas!

Emilia sa...

Blir helt klart sugen på att testa!

krajamaria sa...

Nu har jag testat baka dit recept, erkänner att jag var skeptisk innan. Men så jätte goda de var!! :) En klart favorit nu. :)
Tack för att du delar med dig.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...