onsdag 29 oktober 2014

Att lagra inför vintern

Varje höst när det är skördetider så blir jag taggad att ta vara på så mycket som möjligt av det som trädgården och naturen bjuder på.
Förr var man ju tvungen att sylta och safta, och torka och salta.
Det är vi ju inte direkt idag, men det är väldigt trevligt, ekonomiskt, nyttigt och miljösmart!

Så idag tänkte jag visa lite av det som jag har pysslat med i köket.

Förra veckan plockade jag in de sista tomaterna, och lade dem på ett kakfat i köksfönstret.
När man har placerat dem i rumstemperatur tar det inte lång tid innan de börjar ändra färg! Coolt.
Dock väntade jag någon dag för länge med att ta in dem, så många hade fått frostskador.



Ovan ser ni tomaterna på fatet uppifrån, men vänder man kameran rakt uppåt, mot taket så ser det istället ur såhär:


Jag har nämligen testat att ta in några hela grenar med tomaterna kvar på också.
Så nu har jag tomater dinglande i köksfönstret :-).

Jag har ju tidigare visat ett sätt att ta vara på tomater, nämligen att lägga in dem.
Mycket gott! Håller flera månader också.


De gula tomaterna får jag alltid överflöd av, så jag testade att göra en gul tomatmarmelad med citron och ingefära.
Det blev riktigt gott!


Med på bilden är även min krusbärsmarmelad, gjord på röda krusbär från en enda liten buske i trädgården :-).
Det är synd man inte äter så mycket mackor känner jag nu!

Av fallfrukt har jag kokat äppelmos.
Den ena kombinerade jag med banan och morot, och gav som mellanmål till pinglan.
Mumsigt tyckte hon!


Av min lilla skörd av svarta vinbär blev det saft, tillsammans med moreller. God kombination!


I den högra flaskan är det fläderbärssaft. Det var spännande att testa!
Den smakar inte speciellt mycket, men har en helt otroligt intensiv färg.

När vi då är inne på att skörda vildväxande saker så kan ni spana in denna tjusiga skål:


Japp, nypon!
De flesta kokade jag nyponsoppa på, och några torkade jag i ugnen.
Varför har jag aldrig plockat egna nypon innan, för?

Till sist kommer nästan det coolaste: eget örtsalt!


Jag plockade in massor med gräslök, och både timjan, oregano, persilja, dragon, salvia, citronmeliss och libbsticka.
Sen mixade jag det med salt.
Efter det brer man ut det på en plåt och torkar på låg värme i ugnen. När det är riktigt torrt mixar man det igen, och sedan är det klart att användas! Hur lätt som helst.
Och vilken intensiv smak det får!
Jag diggar mitt örtsalt!


Vill ni ha mer inspiration om vad man kan skörda för vilda växter, så kolla in boken Det vilda köket.
Den är riktigt trevlig!
Närodlat i allra högsta grad :-).

7 kommentarer:

Helga sa...

Vad mkt gott! :)

Petra / Popetotrora sa...

Oh, vad mycket härligt!! Och jisses vad mycket tomater du fått! Gissar dessutom att detta bara är en liten del av totalskörden. :)

kuriåsa sa...

Vilken fin sida du har:)

lopplisa sa...

Oj så mycket! Själv är jag oår från din tomatskörd i jämförelse! Och örtsaltet måste jag nog testa nästa år! Längtar redan..

Borgmästaren sa...

Mycket inspirerande! Man blir verkligen sugen att prova. Marmelad och sylt har jag gjort förr men örtsalt verkar spännande. Tomaterna likaså.

Erica Bessant sa...

Vad mycket gott ni kommer att ha att mumsa på i vinter!

Ska försöka odla lite örter nästa år och pröva göra örtsalt! Låter båder roligt och spännande =)

Fiffiga Systrar sa...

Men så mycket gott du gjort! Snyggt jobbat! Örtsaltet fastnade vi för, det lät riktigt smarrigt!

Du som har så mycket gröna tomater bara MÅSTE testa vår farmors suveräna gröna tomatchutney!! Den passar till det mesta i matväg!

Kramar från oss!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...