tisdag 21 oktober 2014

Re-designsamarbete

Jag blev tidigare i höst tillfrågad om att delta i ett re-designprojekt.
Den duktiga och trevliga designern Linda Sjunnesson hade nämligen fått till ett spännande samarbete med renhållningen här i Kristianstad.
Ni kanske känner igen hennes namn? Hon är en känd textildesigner, och har nyligen designat detta mönster för IKEA.
 
Linda kom överens med renhållningsbolaget om att hon under en dag skulle stå på en av kommunens återvinningsstationer.
Hon frågade sedan de människor som kom dit ifall hon fick ta hand om deras "skräp" istället för att det skulle slängas.
 
Jag älskar idén!
Tänk att verkligen, verkligen rädda saker från skrotning. Det är ju suveränt!
 
Och i stort sett alla människor blev glada och lättade av att någon ville ta hand om grejerna.
Som att de egentligen inte ville slänga det, men inte riktigt visste var de annars skulle göra av dem.
 
När det sedan var framtidsvecka i Kristianstad så ställde Linda ut en del av de möbler som hon hade samlat in.
Och jag fick äran att piffa till en pall till utställningen!
 
När jag fick den hade Linda redan slipat och målat den, så jag kunde sätta igång med pyntet direkt.
Vi ville att hålen i pallen skulle få vara synliga, och att de skulle få lite av en funktion.
Jag grubblade en hel del på vad jag skulle kunna "fylla" hålen med.
Till sist var det självklart. Knappar! 
 

Eftersom hela utställningen gick lite i blått och gult så valde jag gula knappar från samlingen.
Sen fäste jag dem med ett restgarn i olika gula nyanser.

Pinglan testpillade på dem, så att de säkert inte gick att rycka loss :-)
 

 
 
Och sen en dag upptäcke min man att vi minsann var med i renhållningen utskick!
På framsidan och allt.

 

Och längst bak fanns det en artikel om det hela, och där kan ni se en viss person bli omnämnd!


Vill ni läsa hela så finns den att ladda ner som pdf HÄR.

Det var ett roligt litet projekt!
Jag hoppas få känna på mer i den stilen i framtiden.

 
Idag har Naturskyddsföreningen lagt ut ett enkelt tips på en miljösnäll åtgärd.
Såhär skriver de på facebook idag:
"Just nu finns det ekollon under många ekar. Så plocka ett ekollon och plantera det! Du kan faktiskt hjälpa till att skapa ett evighetsträd."Läs mer här!
Det låter ju inte så svårt, det ska jag försöka göra :-)

7 kommentarer:

Maria sa...

Vilket roligt projekt, och vad fiffigt du fixade med pallen!

lopplisa.wordpress.com sa...

Kul projekt! Tur att du har en kvalitetsansvarig att lita på!! Det blev en redig och fin pall!

Maria sa...

Vilken härlig pall!

alliels sa...

Vilket kul projekt! ...och så helläcker pallen blev!! :-)

Hedvig sa...

Åh vilken rolig grej, men som vanligt undrar man hur du kommer på allt?! :)

Solveig Lövendahl sa...

Kul projekt och fin pall!

Klockarbarn sa...

Du fick allt tyg som var kvar av stjärnorna för mitt tyglager behöver ändå minskas ner....

Tyggarn tar lite tid och är lite pyssligt men inte svårt. Jag har klippt remsorna när jag klippt ut andra tygdelar och sen sparat på dom i en påse. Sitter framför tvn och snurrar på.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...