tisdag 30 september 2014

Fruktförmedling

Idag måste jag tipsa er alla om den suveräna grejen fruktförmedling!
Det finns så många människor som har massvis med frukt i sina trädgårdar. Så mycket så att de inte hinner ta tillvara på allt.
Och så ligger bara frukten där på marken och ruttnar bort.
Samtidigt kanske grannen åker till stormarknaden och handlar äpplen från Argentina....

Knasigt!
Och det finns inte många saker som gör mig så ledsen som att se mat slängas eller ruttna bort.

Tur då att det finns bot!

På facebook finns det en grupp som heter fruktförmedlingen.
Har man frukt att skänka så kan man skriva in det under respektive län.
Och letar man efter frukt så håller man utkik efter skänkes-annonser!

Sen finns det även en härlig hemsida som heter pallafrukt.se som fungerar på liknande sätt.
Där kan man lägga till skänkes-frukt, och även söka efter frukt i sin närhet.

Äkta vara har också en fruktförmedling med kartfunktion.

Kolla också på fruktkartan.se.
På den sistnämnda tror jag det finns med mycket träd på allmänna platser.
De är ju verkligen värda att palla, för de ruttnar garanterat bara bort annars!



Vi har inte alls fått mycket äpplen i år.
Men vi har ändå en ljuvlig, gammal sort som heter meloner som troget bär en viss mängd frukt varje år.
Bilden ovan är inte från i år, för sådär fina melonäpplen har vi inte fått i år!

Men blir det mycket nästa år så vet jag var jag ska skänka bort dem :-).

5 kommentarer:

Unknown sa...

Å ett sånt bra tips! Vi planterade äppelträd förra året så det tar ju en stund innan det dignar av äpplen, så jag skulle vara väldigt tacksam över att få av någon som redan har och inte hinner ta rätt på allt själv. :)

Fiffiga Systrar sa...

vilket supertips! Tackar

Anonym sa...

Tack för tipset! Får kolla om det finns träd i mina trakter :)

Alviti sa...

Tack för tipset!
Perfekt när man kan ta till vara på frukten :)

Frida sa...

Men åh vilket fantastiskt bra tips! Synd att jag inte läste det för ett par veckor sen bara. Nyinflyttade som vi är hade vi inte en chans att ta reda på den enorma mängd äpplen som blev på våra tre träd, de ramlade ner, ruttnade, och så fick vi kratta ihop och slänga dem... och det kändes inte alls bra :( men nu vet jag vad jag ska göra nästa år :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...