tisdag 22 februari 2011

Tygtips?

Hejhopp. Tänkte be om lite tygtips av er idag :-)

Jag ska klä och måla om fyra stolar till köket, och jag funderar på vad jag ska ha för tyg till dem.

Det är inte såna stolar som har löstagbar sits, och det är då det lite mer jobb att klä om dem.

Därför skulle jag verkligen vilja ha ett tyg som tål mycket, och eventuellt är lite avtorkbart.

Är det någon som kanske har ett bra tips till mig?
Det tas emot mer än gärna!

Jag har hört talas om vaxat linne, men jag har aldrig sett det själv. Är det någon av er som vet något om det?
Det ska tydligen vara lite avtorkbart, och det är riktigt linnetyg som är "vaxat", alltså inte som en vanlig vaxduk. Det hade varit riktigt snyggt att ha ett rått linnetyg, om det nu funkar...

Annars får det kanske bli vanligt bomullstyg, som i så fall är mönstrat.
Tipsa mig väldigt gärna!

Förresten, när vi pratar om tyg så ska jag visa gardinerna som jag sydde till köket:


Ni såg ju att jag klippte i tyget tillsammans med Ebbe i detta inlägg.
Mor köpte tyget till mig innan jul, och det är i 100 % lin. Det är heeeelt ljuvligt!
Det blev en helt annan känsla i hela köket när de kom upp.


Och på tal om gardiner och tyg, så har jag mer att visa.
Kommer ni ihåg för ganska länge sedan att jag köpte ett tyg som jag skulle sy draperi av?
Det visade jag här.
Och jag har ju glömt att visa hur det blev när det kom upp.
Det döljer en hel vägg med hyllor i vårt sovrum:



Textil är ju toppen. Visst?

Jag fyndade lite idag.
Kolla vad jag fick för 10 kronor:


Mååånga meter ljusblått sidenband, tre trådrullar och en turkos liten duk.

Jag köper alla mina trådrullar på second hand. Det är överlägset bra!
Det finns alla möjliga härliga färgnyanser, och det är väldigt billigt. Så det rekommenderar jag verkligen!
Det betyder ju att man kan ha många trådrullar, i många härliga färger, och ändå komma undan väldigt billigt.
Och så har man alltid en nyans som passar när de där spontana ideérna slår till ;-)

Till sist måste jag bara visa vad jag hittade när jag gick ut i köket innan ikväll.
Jag bakade innan idag, och lade sedan en handduk över bullarna.
Så kom jag ut i köket, och en av bullarna ligger bredvid plåten, på bänkskivan, väldigt prydligt.
Jag frågade min man om han hade lagt undan den för att han skulle ha den imorgon. Men nej.
Hmmm....väldigt skumt tänkte jag.
Jag måste väl ha börjat och packa ner dem i påsar när något störde mig tänkte jag. Har väl bara glömt det helt enkelt!

Så jag gick ut och skulle "fortsätta" packa ner bullarna.
Då granskade jag bullen lite närmare, och fick se detta:


Ser ni att där är små bett?
Hihihi! Vem är det som har varit framme..??

Tok-Ebbe! Ebbe bus!
Hihihi, jag blev bara så full med fniss när jag såg det.

Och jag kollade sen de andra bullarna, men de låg prydligt kvar på plåten. Och var orörda!
Han har alltså "plockat" en enda bulle, och lagt den åt sidan så att säga. Och sen tuggat lite på den.
Helt otroligt!
Är bara så impad av att han har gjort detta bus med sån finess! Som bara Ebbe kan :-)

Ni förstår nog nu hur roligt och händelserikt jag har det med honom!

Nu ska jag äta upp resten av Ebbe-bullen. Och kanske får han smaka lite, bara för att han inte tuggade på alla bullar!

16 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Maja, jag har inga tips om tyg tyvärr, men jag var bara tvungen att säga att din katt verkar helskön hihi
Dina gardiner är jättefina, och loppisfynd är ju alltid toppen.
Föresten så gillar jag din nya header skarpt!
Kram
Susanne

Maria sa...

Stoff och stil har en del "vaxat" tyg, iaf bomull - är lite osäker på hur de har med linne. Kan vara idé att kolla deras sida.

Madeleine sa...

Tyg är superskoj! :D Ska själv fixa tyg till dörrar som ska dölja garderoben här hemma. Har spanat in ett på Ikea!

Felix sa...

Skojig kisse han är, din Ebbe!
Och väldigt fina linnegardiner som du har sytt!
Vaxat linne tror jag inte blir skönt att sitta på. Det blir nog lite klibbigt och svettigt. Baksidan är linne, men framsidan är nästan som en vaxduk, men inte lika stelt.

Vinterhälsningar
Elisabet

Saras pyssel sa...

Snygga tyger du har! Tyvärr har jag lite dålig koll på tyger, så jag kan inte komma med några tips. Jag hoppas att du hittar något bra!

Anita Tørmoen sa...

Så fine kjøkkengardinene er:) Jeg ville nok ha valgt et stoff som kan vaskes til stoltrekkene.

Emilia sa...

Så fina gardiner och fina fynd!
Linnetyg till stolarna låter bra framförallt om du hittar vaxat! Jag ska försöka mig på att klä om en liten barnfåtölj i veckan, känns lite läskigt - får se om jag vågar ;)

Fijaffa sa...

Måste vara kul att ha Ebbe i huset, vilken härlig kisse!
Det finns ju vaxdukar som inte alls är blanka utan nästan ser ut som tyg. Vet inte om det skulle kunna vara något?

Tina sa...

Vilka vackra gardiner. Ebbe ha är en ständig källa till nöje. :) Det är så roligt att läsa om hans små hyss.

Maria sa...

Så fina gardiner och draperi! Det är smart med textil, det håller jag med dig om. Jag klädde om vår kökssoffa för några år sedan. Hittade ett vaxat tyg (dock inte linne)som funkade jättebra. Praktiskt att kunna torka av det. Hoppas att du hittar något som du tycker om. Jaha du, Ebbe gillar bullar. Fint av honom att ta bara en. Njut av dagen. Kram!

Anonym sa...

Jag tror det finns olika sorters vaxade tyger. Har själv använt en variant som duk, vet inte om det var linne. Hur som helst var det inte inte alls vaxduksaktigt, utan mer som ett vanligt tyg. Det gick väldigt bra att torka av om man gjorde det direkt. Däremot kunde ketchup, rödbetor och andra svåra fläckar bita sig fast om de fick sitta ett tag. Nackdelen var att tyget var lite svårstruket. Men om man hade det ordentligt fuktigt när man strök ,gick det bra./KataM

Hedvig sa...

Har inte så mycket råd angående tygerna men är som vanligt glad när Ebbe ger oss ett gott skratt! :)

R´s sa...

Jag använder också textilier i inredningen. Och oftast secondhand tyger.. Dina gardiner i lin blev hur fina som helst.

Maria sa...

Hej igen! Jo, jag hittade ett avtorkbart tyg i en välsorterad gardinaffär för några år sedan. Tror att det är bomull, men är inte säker. Det känns absolut inte som vaxduk, är inte så "glatt" och blankt som en sådan. Men det funkar att torka av det med en fuktig trasa. Jättepraktiskt! Om du beskriver vad du vill ha när du besöker någon gardin/tygaffär, kan de säkert hjälpa dig. Lycka till!
Har glömt att säga att du har gjort så snyggt "huvud" på din blogg! Kram!

Nettan sa...

Har tyvärr inget råd ang tyger till dina stolar... jag har aldrig klätt om någon sådan själv, och jag har en hel fåtölj som står här bredvid mig och skriker på uppmärksamhet.... men jag är inte nå vidare värst på syningen ju... och jag är jätte imponerad av dina gardiner och ditt fina draperi. Mina nya gardiner (som bara ska läggas upp) ligger kvar i förpackningen sen snart en månad. Hmmmm.
Din bus-Ebbe är visst en riktig liten rackare =) Har aldrig hört att en katt varit den skyldiga bulltjuven tidigare =D

Jenny sa...

Inga tygtips tyvärr, men I LOVE ditt draperi! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...