torsdag 19 februari 2015

Från tantig kappa till mysig jacka

Nu ska jag äntligen visa er min underbara ulljacka!
För denna makeover är nog den bästa jag någonsin har gjort.
Helt suveränt bra blev det faktiskt!


Jag och pinglan var på ett second hand-besök tidigt i höstas.
Bland halvsunkiga kappor fick jag syn på en tjock, mjuk tingest.
Jag misstänkte att den var helt i ull.
Eftersom det var lunchtid för pinglan och jag kände mig smått stressad så fick jag snabbt ta ett beslut.
Något sa mig att jag skulle kunna göra något riktigt bra av denna trötta, gamla jacka.
Så jag köpte den! För en hundralapp.

Jag sprättade upp kantbandet, klippte av jackan (och sydde sen på bandet igen), sydde in armarna, bytte knappar och sydde på lite spets på fickorna.
Tadaaa!




Jag bytte som sagt ut de tantiga plastknapparna mot ljusgråa skinnknappar (målat skinn).
Det blev ett väldigt lyft!
Men jag kände ändå att den skulle behöva nåt mer piff, och det som behövdes var en markering av fickorna.
Så jag rotade fram lite virkad spets ur gömmorna och sydde på.
Det blev finemang!

 
Kvalitén är helt fantastisk!
Den är antagligen tillverkad någon gång på 60, eller 70-talet, och sån här kvalité hittar man inte på nytillverkade kläder.
Det är liksom ett dubbelt ulltyg, och insidan är beige.
 
 
Här kan ni också se att den har en separat knapprad på insidan.
Det är för att hela kappan är vändbar!
Så himla finurligt.
 
Men eftersom ärmarna var alldeles för utsvängda för min smak så valde jag ändå att sy in dem. Alltså har vändbarheten gått förlorad.
Jag känner dock inte att det är så stor förlust, eftersom sunkbeige inte riktigt är min färg ändå ;-).
 
 
Åh, vad jag älskar denna jacka!
Jag har använt den varje dag, hela vintern. Med en ullkofta under så håller man sig varm och behaglig även under kalla dagar.
Och den står emot mer väta än man kan tro.
Inget slår ull! Det är ett fantastiskt material.
 
Det är så himla roligt, för jag har faktiskt fått en hel del fina kommentarer om jackan, särskilt av okända människor. Det gör mig så glad!
 
Material: Jacka från second hand, skinnknappar från syaffären, spets från gömmorna.
Total kostnad: Cirka 130 kronor.
 


14 kommentarer:

Yarn-Madness sa...

Snyggt! Bra jobbat! :)

Anita sa...

Den blev ju superfin! Fattar du är nöjd

Anonym sa...

Wow - Den blev kanonfin!
Och väldigt roligt att se den på dej- man får en mycket bättre bild av hur kläderna ser ut när de sitter på en människa - å det tycker jag är intressant!

Ha det gott från Elin i Skellefteå

Helga sa...

Jättesnygg ju! Ull är verkligen det bästa. Jag har haft en ofodrad bomullsjacka nästan hela vintern med ylletröja under :)

Erica Bessant sa...

Den blev ju verkligen jättesnygg!! Well done som man skulle säga här =)

Mmatilda sa...

Gratulerar till en verkligen bra makeover!

hennihenni sa...

Man skulle inte kunna tro att det är samma plagg - så mycket bättre nu!

Emilia sa...

Blev jättelyckad ju!

Katarina sa...

Imponerande jobb! Och supersmygg på dig. Har det blivit något av det bortklippta än?

Slow-Eva sa...

WoW! Vilken skillnad det blev. otroligt bra återbruk.

Alviti sa...

Supersnygg! Du är så bra på att se potential i allt omkring dig!

Annika GW sa...

Oj! Vilken skillnad.Gillar verkligen före och efterbilder! / Annika

Sofia-Sobeide sa...

Oj så fin den blev!

Catty sa...

WOw ! Som du omvandlat den ! Ursnyggt !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...