lördag 19 juli 2014

Hej från trädgården

Det har varit dåligt med trädgårdsrapportering i år.
Såklart odlas det ätbara grejer även i år!
Jag har till och med utökat odlingsytan med pallkragar, samt tvingat min man att fräsa upp ett grönsaksland ;-).


Här ovan ser ni min traditionella tomat-hörna (de samsas med en björnbärsbuske). I år fick två pallkragar flytta hit också.

Och mitt nya trädgårdsland:


Och odlingslådorna i tegel har i år fyllts med potatis och bondbönor:


...och kål och lök och sånt:


Ringblommor är bra att samplantera för att hålla diverse ohyra borta:


Och blombladen kan man ha i salladen!
Även tagetes är bra ihop med grönsaker, och jag hittade en apelsintagetes på plantskolan som jag inte kunde motstå (jag håller på att lära mig att gilla tagetes):


Den doftar ljuvligt!
Har ni nåt kul recept där man kan använda tagetes?

Förresten så övervintrade mina två svartkålsplantor (a.k.a. palmkål)!
De har inte gått i blom ännu, så det är bara att skörda :-) Coolt!
Svartkål är så himla trevligt. Gott, nyttigt och plantorna är vackra.


 
I år odlar jag:
Potatis
Bondbönor
Squash
Pumpa
Bönor
Vitlök
Gul lök
Röd lök
Mangold
Pac Choi
Rödkål
Svartkål
Grönkål
Tomater
Paprika
Jalapeno
Chili
Tomatillo
Morot
Persiljerot
Rödbeta
Sallad
Dill
Gurka
Vattenmelon
Märgärt
Sockerärt
Krasse
Purjolök

Och så har vi sånt som återkommer varje år, som också är ätbart:
Äpple
Bigarråer
Plommon
Surkörsbär
Jordgubbar
Smultron
Hallon
Björnbär
Svarta vinbär
Röda vinbär
Rabarber
Krusbär
Blåbärstry
Häggmispel
Persilja
Koriander
Gräslök
Oregano
Timjan
Libbsticka
Salvia
Citronmeliss
Luftlök

Det är rätt bra att skriva upp allting, för man glömmer lätt bort att man faktiskt har rätt mycket ätbart i trädgården!
Undrar om jag har glömt nåt..?

Helt ärligt så är jag inte nån flitig ogräsrensare under sommaren, men jag njuter av trädgården ändå. Den får vara lite halvvild och tilltufsad :-)
Insekterna trivs hur bra som helst i alla fall!
Särskilt nu när oreganon blommar (tittar ni noga på bilden så kan ni se två olika fjärilar och en humla, minst). Kattmyntan är också en riktig magnet!


Ja, sen finns det fler som trivs i trädgården.
Tyra är en alldeles förtjusande liten följeslagare!


 Och pinglan älskar sin trädgård! Hon springer runt här hela dagarna :-)
Och den fantastiska Tyra går efter henne och vaktar, som en trogen liten hund ♥



Ibland sitter hon vakt:


Tyra rules!
 
 


Undvik en massa konstiga medel i trädgården.
Man kan tillverka så mycket själv, av saker man har i skafferiet!
Till exempel har jag alltid problem med mjöldagg på mina gurkväxter.
Jag försöker förebygga genom att göra avkok på åkerfräken, samt vattnar med en ekologisk gödning som är baserad på alger. Detta för att stärka växten så att den klarar av ett angrepp bättre.
Men har mjöldaggen redan börjat komma så kan man till exempel blanda en del standardmjölk med en del vatten, och spraya på bladen.
Eller blanda 1 tsk bikarbonat och 1 tsk såpa med 1 liter vatten. Denna sista blandning kör jag själv med på mina gurkplantor nu.
Vi får se hur det går!
Det finns många såna bra tips att hitta om man googlar :-)

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilken härlig trädgård! Kul att se allt du odlar. Men hur kan du få din palmkål att bli så fin utan angrepp av ohyra? Min är alldeles full med hål. Vi har haft otroligt mycket ohyra i mycket i år. Ang apelsintagetes. Använd den till kryddsalt tillsammans med andra kryddor. Blommorna gör sig väldigt fint där.

Klockarbarn sa...

Vilka underbara bilder på barn och följeslagare. Katter är sköna individer. Ja, barn också...

skapa och inreda sa...

Så mycket härligt grönt, söt liten flicka med katt :)
Vad du är flitig, det är ju så gott med det man odlar själv.
Kram
Annika

lopplisa sa...

Vilken avundsvärd trädgård!! Prunkande så man blir grön :) Härliga bilder!!

Yarn-Madness sa...

En underbar trädgård! Usch vad avundsjuk jag blir! :)
Hemmaskörd är helt klart den bästa - vi har lite smått och gått, men inte slår det en riktig trädgård!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...