söndag 30 augusti 2015

Välkommen in i lekstugan!

Äntligen är det dags att visa förvandlingen av lekstugan!
Det har varit lite pysslande hit och lite pysslande dit, och det har tagit lite tid.
Bara en sån sak som att lyckas måla hela insidan när pinglan inte är hemma är en utmaning...vi är ju i stort sett alltid hemma tillsammans!
 
Men nu är den klar, och jag är helnöjd! Och framförallt så verkar pinglan väldigt nöjd, och det är ju det viktigaste!
Så välkomna in :-)

 

 


Det har ju varit lite av en utmaning att både måla och inreda min gamla lekstuga. Den är mindre än 2 kvadratmeter tippar jag... Men man får ändå in förvånansvärt mycket ändå.
Ett skåp, ett bord, en stol och en pall!


Stolen hittade jag hos svärmor. Den fick lite röd färg på sig. Likadant med hjärtehängaren på väggen.


De fina rutiga gardinerna blev kalas i lekstugan! Och det var fantastiska tyg och otyg som räddade mig när jag hade gardinkris. Jag visste att det skulle vara toppensnyggt med rödrutiga gardiner,men jag hade inget tyg hemma, och kunde inte hitta på loppis heller. En efterlysning på fb gjorde susen! Tack Ida!


Eftersom det är ganska ont om utrymme bestämde jag mig för att göra skåp och bord i ett. Jag hittade en träskiva och ett gammalt badrumsskåp på loppis. De fick färg på sig och två blev ett!



Inuti klädde jag skåpet med hyllpapp (också loppisfynd).
Funkar finfint!


Till vänster om bordet satte jag upp små hyllor. Jag utnyttjade helt enkelt de befintliga reglarna, och placerade hyllplanen mellan.

Jag gjorde likadant på ena kortsidan, med en lång bräda som blev över.



Vimpeln sydde jag av små tygbitar som jag hade hemma.
Plåtskylten som hänger ovanför hyllan hittade jag på mormors vind :-) Den kommer från en gammal kyllåda. Alaska hette den. Charmigt :-). Plåtburken har varit min farfars.
Sen är allt annat loppisfynd och sånt som vi redan hade hemma.
Det enda jag har köpt nytt är två glassar i trä! Rätt bra jobbat, tycker ni inte det?



 
Hon har ingen brist på kaffekannor direkt...två från gammelmormor och en från farmor!
 


Och så två före-bilder:


Lite skillnad!
De där gardinerna satt uppe när jag var liten ;-).
Lekstugan var alltså min när jag var liten, sedan flyttade den till min moster under några år. När hennes barnbarn blev äldre, och Malva föddes fick den komma tillbaka till mig.
Det känns fint!
Och det var roligt att piffa till den till pinglan. Det var så tydligt hur mycket mer hon gillade att vara där efter att den blev fixad. Helt lycklig var hon när jag visade resultatet för henne! ♥

Och då menar jag inte att det är viktigt att ha perfekt matchning och en massa piff, men det brukar vara uppskattat när det finns mycket saker att pyssla med, och att man ändå har lagt ner lite kärlek på det hela.

Utsidan är fortfarande under arbete, så det tar vi en annan gång. Men insidan är ju viktigast!

Och förresten, STORT tack för responsen på mitt trädgårdsinlägg! Det kändes så himla fint att ni gillade det!

5 kommentarer:

Katrina sa...

Det blev ju superfint! Tänk vad man kan göra med lite färg och sånt. Inte lätt att få till allt det där med barn i hasorna. :)

Maria sa...

Vilken förvandling! Stugan ser verkligen jättemysig ut. Härligt med en egen lekstuga! :)

Anonym sa...

Jättesöt lekstuga! Charmigt att den gått i arv sådär.

lopplisa sa...

Wowsing!! Så mysigt donat! Lyllo Pinglan!

Emilia sa...

Vilken jättemysig lekstuga du ordnat!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...