söndag 8 december 2013

Julkrans "extra allt"


Nu kunde jag inte hålla mig längre.
Jag var bara tvungen att göra en julkrans av gammalt julpynt!
Trots brist på tid och ett ganska starkt hat mot limpistoler ;-)

Jag såg den här typen av krans hos Ida förra året, och sedan har det fastnat fler varianter på näthinnan här och där.
Och i år visade hon upp ännu en krans, och nu kunde jag inte hålla mig längre!


Jag hade redan en stomme liggande, en såndär hård i rotting-typ som man hittar på loppisar ganska ofta.
Den var redan inlindad med trasor från ett lakan sedan förra året, och nu fick den även ett lager glitter innan jag började limma fast grejor.

Vi har ett stort fönster på vår ytterdörr, och det är en fördel att kransen ser hyfsad ut även från insidan!


Ganska skaplig vy det också, eller hur?

Här kommer tips från mig om du är sugen på att göra en liknande krans:
Ladda upp med pynt i olika storlekar, och gärna grejor som är bra att fylla eventuella tomrum med.
Ljusmanschetter är himla bra! De kan både fylla ut bra och är lätta att ta i sönder om man bara vill åt smådelarna.

Det går åt mycket mer pynt än man tror.
Det går åt mycket mer lim än man tror.
Det tar längre tid än man tror.

Sen kom jag på att vissa julkulor har fina fästen, och om man vänder dem upp och ner så blir det som en blomma!

Här med en liten kula från en slaktad ljusmanschett.

Jag har handlat allt material på second hand.
Och visst är det ett bra återbruk?
En hel del skamfilade och trista julgrejor får ett helt nytt liv!


Och kul var det!

9 kommentarer:

Tyg och otyg sa...

Så himla fin! Bra tips du kommer med förresten, kan verkligen skriva under på dem alla. :)

jonna d sa...

Super fin! Du måste ju bli så himla glad varje gång du kommer hem och ser den där fina kransen på dörren.
//jonna d

Susannesblogg sa...

Kransen var ju helt underbart snygg!

Evas Pyssel sa...

Vistt är den jättehäftig !! jag gjorde två sådana ifjol, en med olika pynt och en med bara garntomtar. Älskar dem !! Jag har också gjort en med påskpynt !! Man kan ju hitta hur mycket pynt som helst på secondhand så det blir billigt....men tar tid !!
Kram Eva

Tatiana sa...

Wow! Vilken julkrans,jättevacker och exklusiv!!!

lopplisa sa...

Så fin! Det är inte utan att det kliar i fingrarna när en sådan tjusig krans dyker upp! Jag får väl helt enkelt börja samla på mej lite julig blingbling. Tack för tipsen också!

Black Iris sa...

Jodå, jag gjorde också en sån förra julen . Undrar var jag har den . Får nog leta fram den för de blir ju lite galna de där kransarna..

Kram Maidi

Drutten sa...

Jättefin!!! Jag skulle också vilja göra en sån, men inser att jag varken har tid eller tillräckligt med pynt...

Malin på pastill.nu sa...

Men åh, den är ju helt underbar!! Så härlig!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...