onsdag 12 december 2012

Köket som blev vinlådor som blev pysselförvaring

Idag blir det tungt återbruk!
Det handlar om ett kök som blev nerrivet, där delen med lådor hamnade i källaren.
I källaren hamnade den i en liten vrå, och fick agera förvaring till fars vinflaskor och lite färg om jag inte minns fel.
När vi skulle tömma huset så tog jag lådhurtsen med mig. För lådor är alltid bra att ha. Tänkte att den i alla fall kunde agera förvaring i vår källare.
Sen kände jag att jag behövde mer förvaring i syrummet (överraskande, eller hur?) och så fick den till slut sitt livs makeover!
 
 
Jag målade hela i den härliga rosa färgen. Min man sågade till en skiva av en spillbit mdf. Den fick vita kanter och en fin och pigg prickig tapet!
 
Lådorna tapetserade jag sedan med olika tapetbitar i vitt (tack snälla grannen M för tapetproverna!).
Jag kände att det inte behövde vara någon stark färg på lådorna. Men det blev ändå lite "roligt" med olika mönster.
 
 
Såklart sparade jag de snygga retro handtagen!
 
Vill ni se hur köket såg ut i sitt ursprung?
 
 
Japp, det är en liten mini-Fiff i plyschoverall som ni ser!
En pedagogisk pil finns med för att tydliggöra var mina lådor befinner sig. Barndomskompisen e suddad, för jag vet ju inte hur skoj hon tycker det är att bli lätt offentlig, medan hennes lillebror  redan ser rätt anonym ut :-)
 
Köket fanns på plats i mitt barndomshem när mina föräldrar flyttade dit 1978.
Tänk vad det köket har varit med om mycket!
Och nu får det stå här hos mig, i mitt syrum:
 

 
Tidigare hade jag en ljuvlig fåtölj i denna hörna. 
Men den blev liksom alltid belamrad, och jag satt nästan aldrig där. Och det behövs alltid mer förvaring!
Ja, jag vet att det är lite av en skräphörna, men visst är det väl så att alla pysselrum behöver nån dumpningsplats? Nästkommande projekt, bra kuddar som behöver nya fodral, kläder som ska slaktas, tygtrasor som ska vidare till någon annan, tröjor som ska repas upp, garnstumpar som ska få bli fyllning någon gång, en hylla som ska målas om...ja, listan kan göras lång!
 
Vill ni se hur det såg ut med fåtölj så kan ni titta här.
 
Tänkte fåtöljen skulle få flytta upp i barnrummet, men medan den pausade i vardagsrummet gick den gamla halvsnuskiga katten dit och gjorde äckligheter. När jag skulle tvätta fåtöljen blev allt bara värre. Och för att liksom sätta in dödsstöten så började Tyra klösa på den... min älskade fåtölj! Suck... får se om jag orkar rädda den på nåt sätt.
 
Visst är det ett ganska tungt återbruk! Återbruk på hög nivå alltså.
Och då har ändå dessa lådor använts otroligt mycket under åren. Tänk så mycket de har fått utstå under kanske 20 års kökstjänst.
Rätt coolt om jag får säga det själv.

12 kommentarer:

Eva sa...

Tungt återbruk som gav ett jättefint resultat!
Och förvaring.... Ständigt problem här i min stora men ändock etta! Skulle alldeles väldigt gärna ha något liknande som fick rum på höjden under sybordet:)

Maria sa...

Kanonsnyggt! Jätteläckert med färgen och tapeterna.

Annika GW sa...

Så roligt att det gamla köket får leva vidare i ditt syrum! / Annika

Frida - Vita villan sa...

Den blev ju supersnygg. Roligt att den finns kvar efter så många år.
Jag som saknar syrum vet att man aldrig kan få för lite av förvaringsmöjligheter. Har spridit ut mig. väldigt bra här hemma.
Kram Frida

Helga sa...

Jättefint ju! En riktigt glad byrå :) Finns det en till katt i huset?

Piedra sa...

Jättefina lådor!

Anonym sa...

Åh så bra det blev!
mvh Agneta

Solveig Lövendahl sa...

Verkligen häftigt med något som kan ändras och hänga med hela livet! Söt mini-Fiff också.
Och så fin bild på dig och din mor i förra inlägget. Stor kram!

Systeryster och jag .... sa...

Fina saker du gör

Blir väldigt inspirerad av din blogg

LadyNight sa...

Vad snygg den blev! Gillar verkligen att framsidorna av lådorna blev olika. Och vilken kul grej, att lådhurtsen har en historia bakom sig. Och inte vilken historia som helst, utan en bit av din egen. Tycker jag låter helt underbart :)

Black Iris sa...

Håller med fullständigt.. Supercoolt..

Kram Maidi

Åsa Tidqvist sa...

Galet snygg lådhurts! just de olika vita tapeterna på lådorna!
Beklagar din mamma också.
Det är tungt när "alla" ska samlas...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...