söndag 27 mars 2016

Mer fläck-fix

Tycker jag jämt har högar med fläckiga kläder som behöver åtgärdas...
Idag lyckades jag göra ett litet ryck och fixa till tre av pinglans tröjor.
Och en klänning fick hamna i "hopplöst fall"-högen, och kommer att förvandlas till byxor till lillebror (i samma stuk som brallorna i föregående inlägg).

Den första tröjan hade lite små fläckar här och där, så där funkade det bra att dölja med små prickar.


Jag använde en blyertspenna med inbyggt suddgummi. Perfekt att trycka små prickar med!
Och jag tycker faktiskt att tyget blev ännu snyggare med prickar på :-D.

Nästa tröja hade två ganska stora fläckar, så där klippte jag ut ett hjärta ur en bit papper och använde som mall. Sedan använde jag en svamp för att applicera färgen.


När jag tog ut den i dagsljuset upptäckte jag en fläck till längre ner som jag inte hade sett...men den syns inte så mycket, så tröjan ska nog klara några rundor till innan den har gjort sitt!

Den sista tröjan ligger mig varmt om hjärtat, för den har min mamma sytt till mig en gång.
Det finns inte så många barnplagg kvar som hon har sytt, och de betyder såklart extra mycket.

Någon brun textilfärg hade jag inte, och jag hade inte lust att blanda till någon heller...
Däremot hittade jag en textilpenna som var brun, så jag duttade prickar med den istället.
Jag använde maken snusdosa som mall, och duttade runt den.


Man behöver inte alltid täcka fläckarna helt. Det räcker ofta med att göra någonting litet för att förvilla ögat.

Just nu är jag inne i en fas där jag vill fixa undan alla halvfärdiga grejor. Det är väl det där fenomenet med att "boa". Man vill fixa och dona innan bebisen tittar ut helt enkelt.
Sydde även om en av pinglans gamla bodies, en vit med svarta hjärtan. Och puffärm!
Varför ska det alltid vara puffärm på kläder med hjärtan på?
Kan inte pojkar ha hjärtan på sig?
Jag känner i alla fall inte att det är så kul med puffärm på en pojke (eller överhuvudtaget egentligen) så jag sprättade loss ärmarna och sydde sedan på dem igen, utan puff!



Känns mycket bättre nu.

Men alla dessa småprojekt, alltså...

Så mycket vilja men så lite ork!
Försöker i alla fall jobba på med min virkade bebisfilt, så den är klar när lillkotten kommer!
Börjar kännas liiite stressigt då jag nu har gått in i vecka 37.

Och såklart har vi haft ännu en tuff infektionsvecka här hemma. Dunderförkyld make, och sedan en krasslig pingla.
Hon har nog aldrig varit så hängig så länge. Feber i flera dagar, och ledsen och eländig.
Idag verkar det dock ha vänt! Misstänker det kan ha varit influensa.
Nu hoppas jag verkligen att infektionssäsongen lugnar sig och vi får vara friska!

Önskar detsamma för er såklart, och en fortsatt glad påsk!

Här har den mest bestått av sjukstuga, men igår orkade lilla fröken åtminstone hänga några ägg och papperfjädrar i ett ris:


Jag finns ju på instagram också, @fiffel. Jag är något mer flitig med uppdateringar där ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Så fina alla plaggen blev (min favorit är den med bruna prickar i cirkelformer). Jag beundrar dig för att du tagit tag i dessa projekt trots förkylningar och graviditetströtthet - så positivt när någon förlänger livet på kläder på detta sätt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...