torsdag 26 november 2015

Miniatyrträdgård

Varje måndag är jag med i en trädgårdsgrupp som anordnas i stadens park.
Det är en kursverksamhet för personer med fysiska funktionshinder.
Jag har varit med som hjälpledare denna terminen, och det är himla roligt!
Vi har helt snöat in på att bygga miniatyrlandskap. Alla är lika taggade, och alla har roligt!
Det finns möjlighet för alla att själva komma på idéer och skapa något fantasifullt, och vi kör inte särskilt skalenligt heller ;-).

Trädgårdsmästaren byggde upp ett fint landskap i en jätteurna, och sedan har vi bara fortsatt att fylla på med grejor.
Nu försöker vi få in lite jultema också.


Och det är till största del skapat av material från naturen, eller återbruk på annat sätt. Kul!
Här har jag gjort flugsvampar av en pinne och hattar från ekollon:


Jag och en kvinna gjorde även vimplar tidigare i höst, av löv som fallit.
Vi klippte till vimpelformer av lönnlöv, och sedan klistrade vi dem på ett snöre. Det blev faktiskt riktigt bra, och kul med skiftande höstfärger!

 
Här har även någon gjort en slags lykta.
 
Tillsammans har vi skapat ett riktigt häftigt hus med hjälp av en tom saftflaska och barkbitar. Mellan barkbitarna har vi petat in mossa.
Till tak använde vi en bit hårt papper och sedan klistrade vi dit fjäll från kottar. Även där petade vi in lite mossa för att göra skarvarna snyggare.
Det blev ett riktigt litet troll/mumin-hus :-)
 
 
 
Igår gjorde jag en tvättlina där tomtenissarna kan torka sina tomtekläder :-)
Använde en tovad ulltröja till kläder, och hade minitvättklämmorna liggande här hemma.
 
 
En kille gjorde en kälke med släp där nissen kan transportera julklappar.
 
 
Ja, här finns allt möjligt att titta på!
Man ser nya detaljer varje gång.
Kanske visar jag mer en annan dag!
 

1 kommentar:

Catty sa...

Men vad gulligt ! O verkar jätteroligt !

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...