fredag 1 augusti 2014

Gurka, potatis och de dära bondbönorna

Alltså, det är rätt coolt när man bara kan gå ut i trädgården, och nästan få med sig en hel middag in!
Jag älskar att odla!
 

Här gick jag ut och plockade ingredienser till en pastasallad. Svartkål, tomat, sockerärtor, ärtskott, gräslök, tomater, ringblommor och blast från rotpersilja. Bara att tillsätta pasta och lite kikärtor!
Mums!

Och just nu skördar jag en gurka varje dag!
DET är grymt coolt.


Jag har inte lyckats med gurkodlingen förrän i år, så jag är väldigt lycklig över mina gurkor.
Försöker hålla mjöldaggen i schack... något skumt är det dock, för just denna gurksort är köpt som mjöldaggsresistent. Hmm...

Jag odlar även potatis för första gången.
En kompis köpte ekologisk sättpotatis av en eko-bonde. Sorten heter Sava.
Det har blivit fantastiskt fina potatisar! Och goda är de :-).


Har odlat potatisen ihop med bondbönor, för de gillar tydligen varandras sällskap.
Men jag är så kluven inför bondbönor.
Vad tycker ni om dem?
De är liksom så lattjo att odla, för det blir så stora baljor.
Och sen öppna man baljorna och plockar ut små bebisbönor som ser ut att vara nerbäddade i bomull.
Sen lägger man ner dem i en kastrull för att koka dem.
Då ser de ut såhär:


Otroligt vackra bönor tycker jag.
Sen kokar man dem i några minuter.
Sen ska man plocka ut innanmätet från skalen.
Och kvar har man detta lilla, med en otroligt vacker, grön färg:


Sen fräser man dem lite lätt i smör.
Och så äter man dem!
Och det är gott.
Men inte så fantastiskt gott som det ser ut att vara.
Och inte så gott som det borde vara, med allt det jobbet.
Dessutom tar plantorna ganska stor plats.
Så jag kan inte bestämma mig för om jag gillar bondbönor eller inte.
Kanske har jag missat någon alldeles särdeles välsmakande sort?
Jaaa, de där bondbönorna alltså...

Då är det mycket lättare och tacksammare med vanliga bryt/vax-bönor!
Första skörden idag.


Ja, och så var faktiskt jag, pinglan och pinglans morfar ute i skogen och skördade lite också.
Morfarn plockade lingon och jag blåbär.
Pinglan åt blåbär och blev smått irriterad på myggen och att det inte gick att springa obehindrat bland snåren ;-).


Tack för skörden, fina skogen!

När vi kom hem från rundan väntade ett nytt trädgårdsprojekt, som fröken bygginspektör spanade in:


Vad ska detta bli, tro?
Ärligt talat så undrar jag också det...
När min man får en idé så ska det verkställas snabbt, på hans sätt, utan diskussioner.
Men han är skicklig, beslutsam och extremt händig, så jag får ta ett steg tillbaka och låta honom verkställa sina idéer :-).
Det är inte alltid lätt att kombinera en kreativ, eftertänksam hjärna och en kreativ, otålig hjärna, haha!




Vill ni ha ett tips på en väldigt trevlig webbutik. som har bara har ekologiska och giftfria produkter?
Kolla in Lapland Eco Store. Där finns fina produkter för hela familjen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så gott det ser ut, speciellt när du fotograferat det så fint ;). Jag har det så väl förspänt att jag har en far som verkligen älskar det här med växtodling, är pensionerad växtodlingsrådgivare, så jag var hemma och skördade i hans grönsaksland häromdagen. Där fanns också sådana där lila bönor. Lite besviken blev jag allt när de blev gröna när man kokte dem. Jag som gillar lila!

Tina sa...

Jag giller heller inte myggor - är lite allergisk för deras bett! Så jag gör mitt eget myggmedel ( de köpta är för "giftiga" för mig) Myggor gillar inte citrondoft, så jag brukar ta matolja och blanda i eterisk citrondoftande olja ( citrongräs, citron, lime) riktigt dunder blir det med citronella. Liten genväg är att ta matolja med citron, jag har även blandat citronella i vatten i en sprayflaska, sedan sprayat tex barnens cepsar. Det funkar att blanda i sin hudcreme också. Detta är naturligtvis inget bombsäkert myggmedel men deras attacker minskar i alla fall.

Petra / Popetotrora sa...

Ja, det är verkligen grymt att kunna odla eget! Och du ser ju ut att ha en ordentligt stor odling också! Vi har tyvärr bara en balkong men vi plockar i alla fall tomater och örter från den. Alltid nåt... :)

Slow-Eva sa...

Sån lyx! Har ingen koll på bondbönor. Jag väntar på mina brytbönor och våra märgärtor äter vi som godis :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...