fredag 30 maj 2014

Blommor och bin

Idag handlar det om blommor och bin.
Bokstavligt talat.


Igår, precis innan dokumentären "bieffekten" började sändas i svt fick jag nog.
Jag blev förbannad och sa ifrån, och gjorde ett inlägg på min privata facebook-sida.

Och eftersom jag tycker detta är så extremt viktigt så tänker jag skriva samma sak här.
För vi måste börja fatta. Vi måste göra något.
70-80% av all mat som vi äter är helt beroende av pollinering.
Hur ska det då gå om vi inte har bin och humlor kvar?

Så läs, tänk, sprid och agera:

"Men REAGERA!
Jag blir så frustrerad! Vår planet är på väg åt helt fel håll, och vi måste göra något åt det!
Antalet bin och humlor minskar dramatiskt. Det visar att något är väldigt, väldigt fel!
Hur har folk tänkt att vi ska kunna få mat utan våra insekter? Vem ska pollinera de grönsaker, och frukter som är beroende av det?
Vi måste handla mer ekologiskt och se till att vi har större biologisk mångfald. Mindre besprutning och mer variation bland växtarter.
Så tänk på klimatet när vi går till val!
Och gör det du kan som privatperson. Handla ekologiskt, odla i trädgården/på balkongen och se till att ha blommor som insekterna gillar.
Eller bygg ett insektshotell.
Gör något!"



Vad kan man då som privatperson göra för att hjälpa till?
Jo, man kan ha blommor som insekterna älskar, och se till att de har någonstans att bo. Kanske har man till och med möjlighet att bli biodlare?
Och handla ekologiskt! Bekämpningsmedel är förödande för pollinerare.
Man kan även hjälpa till ekonomiskt.
Naturskyddsföreningen har en insamling som är öronmärkt för bina; HÄR.
Det finns även en nystartad organisation som samlar in pengar för att kunna förse seriösa personer med biodlar-utrustning.
Kolla in BiBANKEN, som även har en suverän facebook-sida (med mycket information).

Vilka blommor ska man satsa på då?
I min trädgård är det oregano, mynta och nepeta (kattmynta) som är allra mest poppis.
Även vallmo, jättebalsamin och lavendel har jag positiv personlig erfarenhet av.
Man brukar säga att alla kryddväxter är toppen (glöm inte att låta dem gå i blom bara!) och det är ju lätt att odla även på balkong!
Kolla förresten in den fantastiska planschen i denna länk: http://www.hannahrosengren.com/help-save-bees.html
Och här finns ännu fler tips på insektsvänliga växter: http://www.trillium.se/fjarilar-humlor-bin/

Imorgon visar jag hur man kan fixa boende till kompisarna i trädgården :-)

4 kommentarer:

hennihenni sa...

Du har så rätt, synd bara att alla pollinerande insekter inte är lika sympatiska som humlor... Men man behöver ju inte ha blommorna rakt utanför sovrumsfönstret!

Rumpetuss sa...

Bra och viktigt inlägg!!! Tack även för att du kikade in hos mig!

Anonym sa...

Bra inlägg! Ser fram emot tipsen! Kram / Ninni ♥

Mammatrollet sa...

Jag tror att du och jag skulle kunna bli bästisar! Varje inlägg tänker jag "EXAKT!!" och känner jag igen mig. Dina åsikter och värderingar, dina tankar och din kunskap är föredömliga! Det är bara att lyfta på hatten! Blogga på, jag följer dig! ;)
Kram / Madde

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...